1. Dit is waarom millennials geen doelgroep is.

🤳

Twee jaar geleden keek ik een kleine 40 uur naar Mark Ritson om de Mini MBA in Marketing te halen (⭐ aanrader!). De állerbelangrijkste take-out voor mij, was de concretisering van je markt naar verschillende doelgroepen, bijpassende omvang, waarde en huidig aandeel.

Dat klinkt allemaal als gesneden koek, maar in véél briefings zie ik het nog fout gaan.

Je kan niet een product hebben dat boeiend is voor iedereen. En je kan ook niet een doelgroepdefinitie hebben Millennials (1981-1996, 3.6 mln Nederlanders) of Gen Z (1997-2012, 3.4 mln Nederlanders).

Als je alles wil zijn voor iedereen, ben je niks voor niemand.

Er een enorm verschil in de uiterste randen van millennials (jongste is 27 jaar, oudste is 42 jaar), waardoor je onmogelijk gelijke motivaties en barrières hebt om we te nemen in je communicatie.

Editorial photo, featured in a magazine for people aged 20-40 years old | EMOTION: inspirational | SCENE: group of friends drinking alcohol free drinks at a bar | TAGS: 16k, scandinavian, vibrant colors, plants, summer day | ACTORS: four | LOCATION TYPE: Interior --ar 16:9

Oké, maar hoe dan wel?

Maakt het specifiek. Ian Barnard, slimme strateeg, schreef How to market anything, to anyone. Over Segmenteren. Targeten. Positioneren.

Met een merk hondenbrokken als voorbeeld. Leer onderstaande Excel lezen en je snapt précies hoe je je doelgroep goed in kaart brengt, om vervolgens keuzes te maken voor je targeting en positionering.

Droge stof, súper leerzaam 🧠


2. Dit is wat je kan leren van een strategische terugblik op het beste werk van de Superbowl.

🏈

De Superbowl commercials leggen dit jaar de lat niet écht hoog, maar de parels zijn het bekijken waard 👀

Ik heb een zwak voor creatief goede en doordachte strategieën en ideeën.

Cannes Lions, de ADCN Lampen de Effie's geven altijd weer een fijn inzicht in werk dat werkt. En door jurering bij AMMA's en SpinAwards leer ik nog meer over achtergrond, budgetten en strategische keuzes. Helemaal feest.

Maar dan moet het wel góed werk zijn.

De Superbowl stelde dit jaar teleur. Met een miljoeneninvestering voor zendtijd verwacht je sterk werk. Tegelijkertijd weet je dat omdat het publiek zo breed is, merken aansprekend willen zijn voor íedereen. En dat was te merken.

De spots zaten bomvol celebrities, hadden een gemiddeld niveau van humor en ik heb echte doorbraken gemist, zoals It's a Tide (2018) en The man your man could smell like (2010).

🔗
Spaar jezelf een uur de tijd: alle 60 commercials heb ik voor je gekeken en de beste 7 heb ik er voor je uitgefilterd.

Wat is up met alle celebrities? 📸

De celebrity-overload was extremer dan voorgaande jaren. Door gebruik te maken van een celebrity, een herkenbare tune of een referentie naar een film of serie.

Helemaal een goed idee, als je het onderzoek The effectiveness of celebrity endorsements: a meta-analysis er op na slaat. Bekende sterren zorgen namelijk voor een stuk meer interesse:

“Once a celebrity endorsement grabs their attention, consumers are assumed to become more interested in the advertised object as compared with a non-endorsed or other-endorsed object. This due to the fact that celebrities possess inherent news value caused by their celebrity status (Corbett and Mori 1999).”

Waarom dan?

“Since celebrities are generally liked, consumers also tend to be more motivated to assess what kind of object a celebrity is endorsing. As a result, object recall and recognition is assumed to be enhanced due to greater message elaboration.”

Zit je nog lekker in de creatieve vibe? ✨ Mooi, want onderstaande 2 cases wil ik je niet onthouden.

Ikea laat zien hoe je duurzaamheid doorvertaald in een ronde campagne 🍀

De afgelopen tijd heb ik extra aandacht voor merken met een purposebelofte. Ik schrijf dit jaar het Hot Topic De purpose van purpose voor het Marketingfacts jaarboek. Met als doel om het nut van purpose in marketing te ontcijferen - en om lege merkbeloftes lek te prikken.

Merken leggen namelijk meer en meer de focus op wat ze betekenen voor mens en maatschappij. Daar schreef ik eerder ook over in het artikel Hoe betekenisvolle merken groots scoren bij Cannes Lions.

Onderstaande case van Ikea vind ik een parelvoorbeeld.

Ikea gaat verder dan roepen dat ze duurzaamheid belangrijk vindt. Door 155.000 meubels terug te kopen en te reclycen, voorkomt Ikea dat er onnodig nieuw items worden gekocht.

Helemaal passend bij de waarden van Ikea, waarvan 2 uit 8 gaan over een toekomstbestendige bedrijfsvoering door het vergroten van duurzaamheid 👏

Salomon laat ziet dat je niet Nike hoeft te zijn voor een Nike-waardige spot 🎿

Als je op wintersport materiaal huurt, is de kans groot dat je Salomon onder je voeten krijgt.

Daardoor heeft Salomon bij mij het imago van goedkoop, afgetrapt en laag in kwaliteit. En dat terwijl het eigenlijk goed spul maakt. En als je als merk goed wil zitten op The long of it, weet je dat je maar beter met een knaller van een merkspot kan komen.

En dat doet Salomon goed 👇

Gebasseerd op quote van oprichter Georges Salomon:

“What fascinates me the most, is what I'll do tomorrow" Oprichter Georges Salomon

Heerlijke parallax scrolpagina met het merkverhaal ook.️


3. Dit is de visuele toekomst, dankzij AI

Oh god, toch niet wéér over robotplaatjes hé? (Spoiler: jawel) 🤖

Een maand geleden viel er bij mij een kwartje. Ik las over V4 van Midjourney, de - jawel - vierde iteratie van de AI tool om afbeeldingen te genereren op basis van tekst.

Met V3 had ik al eens geëxperimenteerd. Was leuk, maar nog niet écht mind blowing.

Ik draaide een aantal prompts (de inputregel) die ik al eens eerder had gebruikt om te zien wat het grote verschil was. En ik was behoorlijk onder de indruk. Oordeel zelf:

Reden genoeg om een Midjourney abonnement af te sluiten en verder te spelen om het schrijven van prompts te leren verbeteren.

En toen ging ik viral met m'n Pixar Politici project 🔥

Tijdens September Labs, onze innovatietijd om nieuwe technologie verder te ontdekken, stelde ik mezelf het doel om politici om te toveren tot Pixar figuren, gebaseerd op dit geniale project van Dan Szymborski.

Het ✨resultaat✨:

De kans bestaat dat je deze plaat voorbij hebt zien komen. Met bijna 1 mln views, een nr 1 positie op Dumpert en een artikel op Best Social 🤯

Ok, wat heb je ervan geleerd?

Dit kost een bak aan tijd. Tjonge, wat heb ik me verkeken op het genereren van (snel) resultaat. In totaal schreef ik een kleine 150 prompts en genereerde 200 afbeeldingen.

Voor de liefhebbers:

  • Het is afhankelijk van de populariteit van de politicus of je text-only input kan gebruiken.
  • Bij de meeste was het een combinatie van image input, gecombineerd met een prompt.
  • Alle politici heb ik verfijnd met de /blend prompt om tot meer sprekend resultaat te komen.

Wil je dit ook leren?

Binnenkort volgt er een Midjourney 15 minuten gids. Neem ik sowieso mee in de volgende nieuwsbrief, maar als je écht als eerste op de hoogte wil zijn, kan je je het beste hier inschrijven.


Julian Cole schreef een GPT guide voor strategen 📝

Op een-na-lievelings strateeg Julian Cole (van Strategy Finishing School) schreef een handige guide hoe je als strateeg het beste aan de slag kan gaan met GPT, bijvoorbeeld door vragen te stellen over problemen binnen een categorie, vlot een uitdraai te maken van tegenovergestelde principes en cliches binnen een productgroep.

Handig binnen Research-, Strategy- en Briefing-fase.

🔗

Praktische toepassingen van AI? Sure 👇

Introducties van nieuwe technologie komt altijd met logische kritiek van mensen die realistisch kijken naar ontwikkelingen. Vet hoor Blockchain, maar wat is de praktische toepassing? En Leuk die NFT's, maar wat gaan we daar buiten OpenSea mee doen?

Ik spaar daarom voorbeelden van visuele AI toepassingen die nuttig zijn. Want Midjourney, DALL-E, StableDiffusion en GPT oplossingen zijn pas écht nuttig als er een praktische interface bovenop ligt, zoals bijvoorbeeld:

  • 🎤 Spotify DJ helpt je om je muzieklijsten aan elkaar te praten.
  • 📕 Bedtime Story AI schrijft een kinderboek op basis van een onderwerp en genereert er ook direct afbeeldingen bij.
  • 🕹️ Scenario laat je assets maken voor je game op basis van simpele input.
  • 🪑 Interior AI geeft directe visuele suggesties voor de inrichting van een ruimte op basis van verschillende stijlen (ik verdenk Funda ervan dat ze 't gebruiken).
  • 📱 Simpel helpt je brieven van de Overheid op een behapbare manier lezen.

Hold your horses, nog wel wat praktisch bezwaar ❌

Op de Correspondent lees je een goed stuk over de bron van AI. Alles wat uit AI komt, is namelijk een remix van bestaand materiaal. Dat betekent dat het bestaande materiaal veelzijdig moet zijn én de juiste afspiegeling van

Slechts twaalf instituten en bedrijven – waarvan er twee niet Amerikaans zijn – produceren de datasets  die in meer dan 50 procent van het onderzoek worden gebruikt.  De top drie bestaat uit Princeton, Stanford en Microsoft.

Met andere woorden: een van de belangrijkste technologieën van vandaag, een technologie die de samenleving volgens velen  fundamenteel zal veranderen en die draait om getrainde data, wordt voor een groot deel gestut door data uit het land waar mayonaise op een frietje tot scheve ogen leidt.
Gelukkig zie ik nog wel een neutrale blik van ChatGPT.

Inspiratiesnacks als breinvoer

🧠

Oké, genoeg over AI. Nog even wat luchtige onderwerpen.

Ik schreef over belangrijke elementen op je werken-bij pagina 🖥️

Je bent niet slim als je opschrijft dat je een marktconform salaris biedt. Waarom dat is, lees je in deze post op - jawel - Marketingfacts.


De headsets van Meta laten je praten zonder headset 💬

Althans, niet in het beeld. Wat ontzettend vet.


Interactieve longread over de belangrijkste dieren in de voedselketen 🐝

Bij September ontwikkelden we voor Emergence Magazine de interactieve longread The Pollinators of Slovenia. Neem er de tijd voor, want het is echt een pareltje 💎

Meewerken aan dit soort projecten? We zoeken nog een Digital Designer en een Projectmanager.


De laatste KFC commercial kostte 380k 🤑

Transparantie over kosten en proces? Dan ga ik er even goed voor zitten. Japie (oprichter van Truus) schrijft op LinkedIn wekelijks over eerlijkheid in reclame. Of het nou gaat over team, awards of kosten.

🔗 Fijne read over proces bij 't maken van bovenstaande commercial met eerlijkheid over keuzes en transparantie over budget.


Tot de volgende! 👋

Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje.

- Matthijs

Je bent gek als 't woord millennials in je briefing staat 🤳

🧠 Denk als een strateeg! De nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.